Helsingin KTK täyttää 77 vuotta

Yrityksemme on välittänyt kuljetuksia maaliskuun puolivälissä kunnioitettavat 77 vuotta.

Vuosi 2023 on Helsingin KTK:n 77. toimintavuosi. Ensimmäinen yrityksemme kautta välitetty kuljetustilaus ajettiin 15. maaliskuuta 1946 liikennöitsijä K. Malleniuksen toimesta. Seuraavana vuonna 1947 otettiin käyttöön kuorma-autotilauskeskuksesta nimilyhenne KTK, ja ensimmäinen toimipiste avattiin Helsingin Fredrikinkadulle. 77 vuoden aikana on kuljettu pitkä matka nykyaikaiseksi kuljetustaloksi...

Lue lisää

Suuri joulukuusi nousi jälleen Helsingin Senaatintorille

Helsingin KTK:n liikennöitsijät Kuljetus Haapiainen sekä K & J Rasi Oy olivat tuttuun tapaan mukana kuljettamassa joulukuusen Senaatintorille.

Tänä vuonna Senaatintorin joulukuusi kuljetettiin paikalle perjantaina 20. marraskuuta jokavuotiseen tapaan poutasäässä. Yli 70-vuotias kuusi kaadettiin mellunkyläläiseltä omakotitaloalueelta. 20-metrinen ja 4,8-tonninen kuusi oli kooltaan muutamaa aiempaa vuotta suurempi, ja vaati hieman enemmän paksujen alaoksien sitomista, jotta se saatiin kuljetettua turvallisesti reitillä olevien matalien ...

Lue lisää
Kategoriat:
  • Kuljetus
  • Ilmiöt
  • Mitä kuorma-autojen tilauskeskukset ovat? Miten kuljetusalan muutokset ovat muovanneet Helsingin KTK:ta?

    Kuljetusala on muovautunut vuosien saatossa paljonkin, mutta ainakin kaksi asiaa ovat säilyneet: kuljetusten tarve ja Helsingin KTK. Tästä blogipäivityksestä opit ainakin sen, mitä tarkoittaa KTK, ja mitä erikoista Helsingin KTK:n ja muiden KTK-talojen liiketoimintamalleissa on verrattuna "tavallisiin" yrityksiin.

    Kuorma-autojen tilauskeskuksia (KTK) on ympäri Suomen. Alkuperäinen ajatus KTK:lle on ollut se, että luodaan yksityisille kuljetusyrittäjille verkosto, jonka kautta välitetään kuljetuksia, ja yrittäjät pystyvät näin keskittymään olennaiseen: ajamiseen. Usein KTK-taloissa puhutaankin, että kyseessä on tietynlainen kuljetusalan taksitolppa, jossa KTK toimii välityskeskuksena, ja kuljetusyrittäjät...

    Lue lisää

    Penkkareita juhlittiin riehakkaasti Helsingin keskustassa

    Helsingin KTK:lta oli penkkariajossa vahva edustus noin 40 kuorma-auton voimin. Penkinpainajaiset ovat lukionsa päättäville abeille ikimuistoinen päivä ja sitä se on varmasti myös jokaiselle kuljettajalle. Ei ihan jokaisella keikalla pääse luukuttamaan täysillä musiikkia ja tööttäämään torvea ilman mitään järkevää syytä Helsingin ydinkeskustassa.

    Tänä vuonna lavojen kylkiä koristivat eniten presidentti Niinistöstä ja Trumpista sekä Tuntemattomasta sotilaasta sekä Tähtien sodasta kertovat aiheet.

    Penkkariautot ovat kulkeneet Helsingin kaduilla jo yli sadan vuoden ajan. Helsingin KTK on ollut mukana penkkareissa jo useiden vuosikymmenten ajan. Tänä vuonna noin 40 autoa sadasta Helsingin alueen koulujen abeja kuljettavista kuorma-a...

    Lue lisää

    Helsingin KTK:n liikennöitsijät palvelevat perjantaina lakosta huolimatta

    SAK järjestää perjantaina 2.2.2018 poliittisen mielenilmauksen, johon liittyy mukaan useita ammattiliittoja. Myös Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on ilmoittanut työtaisteluista. Tahot vastustavat hallituksen esittämää työttömyysturvan aktiivimallia.

    Useat työntekijäliitot ovat ilmoittaneet poliittisista lakoista mielenosoituspäivänä. Helsingin KTK:n liikennöitsijät eivät ole perinteisesti kuuluneet ammattiliittoihin, joten lakolla ei ainakaan vielä tiedetä olevan vaikutuksia kuljetuksiin.

     Työtaistelulla ei toistaiseksi tiedetä olevan vaikutuksia Helsingin KTK:n toimituksiin

    Helsing...

    Lue lisää

    Senaatintori sai taas Helsingin KTK:n kuljettaman joulukuusen

    Helsingin KTK:n liikennöitsijä Kuljetus-Haapiainen sai kunnian kuljettaa jolukuusen lavettiautollaan jo 32:tta kertaa Senaatintorille. Kuusella oli pituutta yhteensä 17 metriä ja painoa valtavat 3200 kiloa. Nyt kuusi seisoo paikallaan ilahduttamassa joulukansaa.

    Perinteinen joulukuusen kuljetus järjestettiin tänä vuonna keskiviikkona 22. marraskuuta. Ilma oli kirkas ja pikkuisen pakkasen puolella. Miehillä oli hyvä työilma. Helsingin Kaupunki tilaa Helsingin KTK:n kuljettamaan joulukuusta joka vuosi. Näin ollen liikennöitsijämme Haapiainen on toimittanut kuusen jo yhteensä 32 kertaa. Joskus kuljettajana on isä, joskus poika. Tällä kertaa mukana oli myö...

    Lue lisää

    Mitä talkoolavalle saa laittaa?

    Ennen talvea on hyvä laittaa taloyhtiöiden piha-alueet, yleiset tilat ja varastot kuntoon. Puut tiputtavat lehtiään ja syysmyrskyt ravistelevat oksia pihamaille. Talkoiden yhteydessä molemmat on helppo kerätä vaihtolavalle.

    Syystalkoot ovat käynnissä ja Helsingin KTK toimittaa taloyhtiöiden pihoille vaihtolavoja talkoiden merkiksi. Aina ei kuitenkaan ole selvää mitä lavoille saa laittaa. Keräsimme ammattilaisiltamme ohjeita talkoolavojen täyttämiseen.

    Helsingin KTK:n kuljetustilauskeskuksesta (puh. 09 777 87 300) voi tilata talkoolav...

    Lue lisää

    Teillä vastuu on sinulla

    Liikenneturvallisuuteen on taas aika kiinnittää huomiota, kun pienet koululaiset aloittavat koulutaipaleensa. Autoilijoilta tämä vaatii erityistä varovaisuutta liikenteessä. Helsingissä valtaosa peruskouluista alkaa torstaina 8.8.

    Ensimmäistä kertaa kouluun astelee taas tuhansia lapsia jännityksellä uutta odottaen. Pienet koululaiset ovat liikenteessä aikuista arvaamattomampia. Varsinkin ensiluokkalaisilla ei vielä ole kokemusta matkanteosta yksin ja huomiota tuleekin kiinnittää jälleen erityisen paljon aamuisin ja iltapäivisin pieniin kulkijoihin kaduilla sekä teillä.

    Koulujen lähistöllä on usein alennetut nopeu...

    Lue lisää

    Penkkarit - rekiajelulta rekan lavalle

    Tänään abiturientit viettivät penkkareita ja opiskelijat pääsivät heittämään karkkia rekkojen lavoilta. Vähemmän tunnettuja ovat penkkareiden pitkä perinnehistoria sekä kuskien ja autojen pilkun tarkat määräykset. Liikennöitsijämme Pauli Lehto on ollut mukana penkkareissa jo yli 30 kertaa.

    Niillä on pitkät perinteet Suomessa. Penkkareiden eli penkinpainajaisten perinne on jatkunut Suomen itsenäisyyttä pidempään. Penkkareita on vietetty lähes yhtä pitkään kuin ylioppilaskirjoituksiakin. Alun perin ylioppilaskirjoituksia järjestettiin vain Helsingissä. Helsinkiläiset opiskelijat saattoivat kirjoitusten jälkeen muut opiskelijat kotimatkalle.

    Helsinkiläiset opiskelijat halusi...

    Lue lisää

    Helsingin KTK vahvasti mukana opettamassa esi- ja alakoululaisten liikenneturvallisuudesta

    Espoon Nöykkiönlaakson noin 400 oppilaan ja reilun 20 opettajan alakoululla järjestettiin tiistaina lapsille suunnattu liikenneturvallisuusaiheinen teemapäivä. Paikalla oli liikennöitsijä omalla järeällä kalustollaan, jonka ympärille koulutus ja aiheeseen liittyviä rasteja oli sijoitettu.

    Varhain tiistai-aamuna 6. syyskuuta klo 8 Nöykkiönlaakson koulun pihalle kurvaa rauhallisesti iso uudenkarhea kuorma-auto, jossa on iso kivikärry perässä ja kyljissä isot muurahaisella varustetut logot. Ratin takana istuu yksi Helsingin KTK:n ammattiliikennöitsijöistä Kari Bäckroos. Helsingin KTK:lla on pääkaupunkiseudun liikenteessä peräti yli 600 ajoneuvoa palvelemassa eri al...

    Lue lisää

    Helsingin KTK:n tupaantuliaiset ja 70-vuotisjuhlat

    Helsingin KTK:n 70-vuotis juhlatunnelmaa Kivikonlaidalta

    Yhdistetyt tupaantuliaiset ja yhtiömme 70-vuotisjuhlat vietettiin uusissa toimitiloissamme 18.8. Mukana vauhdissa oli runsain määrin asiakkaita, kumppaneita, sekä liikennöitsijöitämme.

    Lisää kuvia blogikirjoituksen sisältä.

     

    ...
    Lue lisää
    Kategoriat:
  • Logistiikka
  • Kuljetus
  • Juhlavuosiartikkeli: Erikoistumisen tarve jo 50-luvulla.

    Helsingin KTK:ssa vahvistui keskustelu erikoistumisen tarpeellisuudesta 50-luvun lopulla.

    Kaupan ja teollisuuden jakelukuljetuksiin liittyen KTK:ssa vahvistui keskustelu erikoistumisen tarpeellisuudesta vuonna 1957, koska töitä oli etsitävä uusilta osa-alueilta ja pula-aika oli pakottanut liikkeet ja teollisuuslaitokset supistamaan kulujaan.

    Mahdollisuutemme oli siinä, että keihitimme osaamistamme palvella asiakkaita heidän vaatimallaan tavalla, sekä samalla kilpailukykyisil...

    Lue lisää

    Helsingin KTK 70 vuotta

    Nyt se koitti: merkkipäivä. Olemme olleet yritysten ja kuluttajien apuna kuljetuksiin liittyvissä toiminnoissa jo 70 vuoden ajan!

    Hallituksemme puheenjohtaja Kari Bäckroos on kuulunut Helsingin KTK:n riveihin jo kolmenkymmenen vuoden ajan. Hän päätyi meille töihin isänsä kautta. Bäckroosin isällä oli kuljetusliike, jossa Kari työskenteli koulun lopetettuaan apumiehenä muuttohommissa. Uransa alkuaikoina Bäckroos työskenteli muun muassa Pasilassa ison muuttoprojektin parissa liki puoli vuotta. Toimistomme sijaitsi tuolloin ...

    Lue lisää

    Penkkariajoneuvot ja niiden kuljettajat suurennuslasin alla

    Abiturientit viettävät tänään penkkareita ja heittelevät jälleen ajoneuvojen lavoilta makeisia suurelle yleisöjoukolle. Liikennöitsijämme Henri Turunen on suorittanut meillä penkkariajoja jo 18 vuotta. Hänen kuljettajansa kokevat tapahtuman piristävän arkea vuodesta toiseen.

    Lähetimme aamulla matkaan noin nelisenkymmentä penkkariajoneuvon kuljettajaa. Matka suuntautui Kyläsaareen, jossa jokainen helsinkiläisten lukioiden abiturientteja kuljettava auto tarkistetaan pienintä yksityiskohtaa myöten. Turvallisuuteen panostetaan enemmän kuin naapurikaupungeissa Vantaalla ja Espoossa, joissa katsastus ei ole Helsingin tapaan pakollinen.

    Helsinkiläisten lukioiden a...

    Lue lisää

    Hyppy myyntijohtajan saappaisiin

    39-vuotias Kemistä kotoisin oleva Markku Kuusela nimitettiin viime viikolla uudeksi myyntijohtajaksemme. Kuusela toimi aikaisemmin yrityksemme myyntipäällikkönä ja aloittaa uudessa työnkuvassaan hyvällä ja odottavalla fiiliksellä. Hän on innoissaan, että pääsee nyt toden teolla vaikuttamaan talon asioihin.

    Kuusela toimi uransa alkuaikoina Kemin satamassa ahtaajana ja sai samalla myös ensi kosketuksensa kuljetus- ja logistiikka-alaan. 2000-luvun alussa hän muutti pääkaupunkiseudulle ja toimi Lainapeitteellä asennusneuvojana. Muutaman vuoden kuluttua hän muutti takaisin Kemiin ja meni töihin paperitehtaalle. Seuraavaksi tie vei Haaparantaan, jossa hän pelasi jalkapalloa Haparanda FF:ssä ja myöhemmi...

    Lue lisää

    Seuraavat vuosikymmenet

    Toinen jatkoartikkeli Helsingin KTK:n 70-vuotisesta historiasta.

    1950-luvun aikana autokantaamme uudistettiin ja samalla tiedostettiin erikoistumisen tarve. Töitä oli etsittävä uusiltakin osa-alueilta. Jakeluun, maansiirtoon ja kivenajoryhmään ilmottautuneille muodostettiin myös pelisäännöt, jotka mahdollistivat tiettyyn työhön erikoistuneelle tekijälle etuoikeuden.

    Oman toimitilan rakentaminen huoltoasemineen Toukolaan, kaluston kehittyminen, termin...

    Lue lisää

    Helsingin KTK juhlii 70-vuotista taivaltaan

    Helsingin KTK on saavuttanut upean 70 toimintavuoden rajapyykin! Tällaista ei moni suomalainen yritys ole päässyt kokemaan – monien vuosikymmenien aikana kun tulee eteen kaikenlaista lama-ajasta sukupolvenvaihdoksiin ja vaihtelevasta kysynnästä jatkuvasti muuttuvaan toimintaympäristöön.

    KTK-toiminta alkoi Suomessa 1930-luvun lopulla

    Vuonna 1938 perustettiin Helsingin Kuorma-autoliikennöitsijät -niminen yhdistys, jonka toiminta keskeytyi sotien ajaksi, mutta käynnistyi uudelleen vuonna 1945. Yhdistys alkoi viemään eteenpäin aloitetta oman kuorma-autotilauskeskuksen perustamisesta. Keskuksen ideana oli mahdollisuus keskittää kuljetuksia, hyödyntää paremm...

    Lue lisää
    Kategoriat:
  • Ilmiöt
  • Kuljetus
  • Senaatintori sai jälleen joulukuusensa

    Tämä oli kolmaskymmenes kerta, kun liikennöitsijämme Hannu Haapiainen osallistui joulukuusen kuljettamiseen Senaatintorille.

    Joulukuusi siirrettiin paikan päälle Hakkilasta ja sitä oli siirtämässä toistakymmentä henkilöä – joukossa oli mukana muun muassa Staran väkeä ja Hannun pojan poika.

    Leveä kuljetus lähti liikenteeseen tuttuun tapaan. Hannulla on kuusta varten oma kustomoitu teline, joka mahdollistaa näin haastavan kuljetuksen. Operaatio alkoi aikaisin aamulla ja päättyi yhden maissa iltapäivällä.

    <...
    Lue lisää

    Veneen nosto edessä? Muistathan nämä 5 asiaa!

    Onko sinulle tullut vastaan tilanne, jossa huomaat että veneesi norkoilee yksinään laiturin päässä, kun muut ovat jo nostattaneet omat veneensä ylös vedestä? Veneiden nostokausi on huipussaan loka- ja marraskuun vaihteessa. Mikäli jätät homman viime tippaan niin veneesi voi vaurioitua. Huomioi alla olevat viisi kohtaa, ennen kuin aloitat tämän jokavuotisen prosessin:

    1. Tyhjennä vene ja puhdista se sisältä

    Kaikenlaiset irtotavarat on poistettava veneestä ennen sen nostoa. Jotain voi mennä veneen noston aikana rikki, jos tätä toimenpidettä ei suorita. Veneestä tulee tyhjentää myös mahdollinen pilssivesi asianmukaisella tavalla.

    2. Huolla akku ja huolehdi sen talvisäilytyksestä

    Mikäli säilytät akkua veneessä, lataa se mahdollisimma...

    Lue lisää
    Kategoriat:
  • Kuljetus
  • Ilmiöt
  • SKAL tarjosi eilen kansanedustajille kuljetukset eduskuntaan perinteiseen tapaan

    Eilen oli syysistuntokauden avauspäivä ja SKAL ry:n kummiyrittäjät tarjosivat uuden eduskunnan kansanedustajille ja hallituksen jäsenille kuljetukset töihin kuorma- ja pakettiautoilla. Kyseessä oli monen vuoden perinne, useammalta eri vaalikaudelta.

    Kuljetuksista vastaavat pääosin SKAL:in kummiyrittäjät. He toimivat myös kansanedustajien SKAL-kummeina ja välittävät tärkeää omakohtaista tietoa taustoittamaan kuljetusalan tavoitteita. Monen kansanedustajan kummina jatkaa jo vaalikaudelta 2011–2015 tuttu henkilö.

    Kuljetuksen aikana vaihdettiin ajatuksia toimialasta hyötyajoneuvon ohjaamossa. Budjettiriihen aikaan ja talvikauden lähest...

    Lue lisää
    Kategoriat:
  • Kuljetus
  • Ilmiöt
  • Logistiikka - Kuljetus 2015 -messut

    Olimme mukana viime viikolla järjestetyssä Pohjoismaiden suurimmassa logistiikka- ja kuljetusalan ammattitapahtumassa. Tapahtuma oli kaiken kaikkiaan onnistunut ja messuständillämme kävi kova kuhina. Noin 1700 henkilöä kävi tutustumassa toimintaamme ja vaihtamassa ajatuksia henkilökuntamme kanssa!

    Messukeskuksessa järjestetty tapahtuma käsitti tärkeät osa-alueet, kuten esimerkiksi kuljetukset, sisälogistiikan, älylogistiikan ja logistiikkapalvelut.

    Kolmepäiväisten messujen aikana ehdittiin nähdä ja kokea monenlaista. Päällimmäisenä jäi kuitenkin mieleen hyvä fiilis ja logistiikan asiantu...

    Lue lisää

    Mies Scanian ratissa

    Tapio Oksanen on toisen polven Ktk:lainen. Jo 82 vuotta toiminut Kuljetusliike Oy Oksanen on kuulunut yhtiöömme vuodesta 1946 lähtien.

    Oksasen kuljettajan ura alkoi marraskuussa 1969 hänen isänsä omistaman Scanian ratissa. Kuljetusyrittäjän arki oli tullut hänelle tutuksi jo pikkupojasta lähtien, kun hän seurasi isänsä töitä ja auttoi niissä. Ammatillista osaamistaan Oksanen syvensi neljä vuotta kestäneen autonasentajakoulun avulla. Itsenäisen ajamisen ja osakasy...

    Lue lisää
    Kategoriat:
  • Kuljetus
  • Ilmiöt
  • Penkkariauton kuljettajaksi ei kelpaa kuka tahansa!

    Naamiaisasuihin pukeutuneet abiturientit viettävät tänään penkinpainajaispäivää eli penkkareita, ja heittelevät jälleen kerran makeisia suurelle yleisöjoukolle. Helsinkiläinen Jorma Broström on suoritanut penkkariajoja meillä jo kolmekymmentä vuotta. Hän kokee tapahtuman piristävän kuljettajan arkea vuodesta toiseen.

    Lähetimme aamulla matkaan kolmisenkymmentä penkkariajoneuvon kuljettajaa, mutta huviajelu sai vielä odottaa. Sitä ennen oli ehdittävä tehdä monenlaisia turvallisuustoimia. Penkkarikuskit käyvät aamulla katsastuttamassa autonsa ja samalla heidät puhallutetaan. Turvallisuusasia...

    Lue lisää

    Keräämme tietoja palveluiden käytöstä evästeillä. Jatkamalla sivustomme käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Lisää tietoa täältä.